Miten toimit, jos epäilet koronavirus-infektiota

Tehtyjen koronatutkimusten määrät ja todetut tautitapaukset ilmoitetaan THL:n sivuilla.

Muistutamme, että vain osa meistä sairastuu koronainfektioon ja suurin osa sairastuneista saa vain lieviä oireita. Vain pieni osa saa vakavia oireita. Suurin riski on monisairailla vanhuksilla ja potilailla, joilla on vastustuskykyä merkittävästi alentavia perussairauksia.

Jos epäilet koronavirusinfektiota, ole puhelimitse yhteydessä hyvinvointikuntayhtymän koronahoitajan numeroon puh. 040 1358 530, joka palvelee ma-pe klo 8-20 välisenä aikana ja la-su 10-18.

Muina aikoina ota yhteyttä Oulun yliopistollisen sairaalan (OYS) neuvontanumeroon (call center) 08 315 2655 tai Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymän päivystykseen 08 849 4511.

Jos sinulla on vain lieviä hengitystieoireita ja vaikka epäiletkin koronaa, voit jäädä kotiin sairastamaan. Kysy tarvittaessa lisäneuvoja puhelimitse.

Koronanäytteenoton kriteerit Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymässä

Ulkomailta palaavat

Valtioneuvoston ohjeen mukaisesti ulkomailta palaavat suomalaiset ja Suomessa pysyvästi asuvat henkilöt ohjataan kahden viikon karanteenia vastaaviin olosuhteisiin.

Vierailukielto palvelukeskuksiin ja osastoille

Palvelukeskusten asukkaiden ja osaston potilaiden suojaamiseksi vierailut yksiköihin on kielletty 17.3.2020 alkaen.

Erityistilanteiden vaatimat vierailut (esim. saattohoito) sovitaan yksikön esimiehen tai vastuuhenkilön kanssa. Yhteydenpidossa käytetään puhelimen suomia mahdollisuuksia.

Voit tehdä itse oirearvioita näillä sivustoilla

Tietoa koronaviruksesta puhelimitse ja chatissa

Valtakunnallinen neuvontapuhelin palvelee numerossa 0295 535 535 arkisin kello 8–21 ja lauantaisin kello 9–15. Kysymyksiä voi lähettää myös tekstiviestitse numeroon 050 902 0163. Tekstiviestipalvelu on tarkoitettu henkilöille, jotka eivät kuulovamman tai muun syyn vuoksi voi puhua puhelimessa.

Chat-ikkuna on käytössä valtioneuvoston Tietoa koronaviruksesta puhelimitse ja chatissa -sivulla, kun asiakaspalvelijat ovat paikalla vastaamassa kysymyksiin.

Puhelinpalvelussa ja chatissa saa yleistä tietoa koronaviruksesta. Palvelusta ei saa terveysneuvontaa, eikä ohjausta akuutteihin oireisiin.

Henkinen ja taloudellinen apu

Koronaviruksen leviäminen voi aiheuttaa huolta ja ahdistusta. Eri toimijoilla on tarjolla ohjeita sekä keskusteluapua puhelimitse ja verkossa, katso lisää esimerkiksi:

Jos tulot ja varat eivät riitä välttämättömiin jokapäiväisiin menoihin, Kelalta voi hakea perustoimeentulotukea ja kuntayhtymältä täydentävää ja ehkäisevää toimeentulotukea. Kelan sivuilta löytyy ajankohtaista tietoa koronatilanteen vaikutuksista Kelan tukiin.

Muutokset kuntayhtymän palveluissa

Koronavirusepidemia aiheuttaa muutoksia Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymän toimintaan. Kiireettömiä vastaanottoja on rajoitettu ja peruutuksista ilmoitetaan asiakkaille. Yhteydenotot ensisijaisesti puhelimitse tai NettiRassin kautta.

Koronaviruksesta muualla verkossa

Lähde: Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymä

Ohjetta päivitetty viimeksi 26.3.2020 klo 9:25.

Tyylitelty viiri.
Kuva: WTF Design Oy.

Jaa sosiaalisessa mediassa