Kiusaamisen puuttumisen malli
Kiusaamisen puuttumisen malli
Raahen kaupungin kouluissa on käytössä työkaluja sekä kiusaamistilanteisiin puuttumisen tueksi, mutta myös yhteisöllisyyden sekä tunne-, turva- ja vuorovaikutustaitojen vahvistamiseksi. Lasten ja nuorten arjen hyvinvointia tuetaan mm. hyvinvointiohjaajien rakentaman Hyvän tuulen askeleet -vuosikellon teemoilla.
Raahessa on kehitetty kiusaamistilanteiden selvittelyyn yhteinen toimintamalli, joka kulkee käsi kädessä jo pitkään käytössä olleen kasvatuskeskustelumallin kanssa. Yhteiset toimintatavat sekä kiusaamiseen puuttumisessa että sen estämisessä selkeyttävät koulujen arkea ja luovat yhdenvertaisuutta kaikille kouluille. Kiusaamistilanteiden selvittelyssä korostetaan yhteistyön merkitystä, sekä sitä, että kaikkien aikuisten tulisi olla samalla puolella. Jokaisen tahtotilana tulisi olla kiusaamisen loppuminen. Kaikki koulun aikuiset sitoutuvat puuttumaan havaitsemaansa kiusaamiseen.
Koulut eivät voi kuitenkaan vaikuttaa yksin. Vanhempien hyvä keskinäinen yhteistyö sekä kodin ja koulun sujuva aktiivinen yhteistyö ovat ensiarvoisen tärkeitä tekijöitä sekä kiusaamisen ehkäisemisessä että kiusaamistilanteisiin puuttumisessa. Myös Ankkuri-tiimi on mukana kiusaamistilanteiden selvittelyssä, mikäli tarvitaan koulun ulkopuolisia tukitoimia.
Somessa tapahtuva kiusaaminen on yhtä haitallista kuin näkyvä kiusaaminen. Usein kiusaamistilanteet eri viestintävälineiden kautta paisuvat ristiriitatilanteiksi ja niiden selvittely vie paljon aikaa ja energiaa. Vanhempien tulisi olla aktiivisesti tietoisia siitä, mitä lapset somessa tekevät tai viestivät. Tilanteet tulisi pystyä hoitamaan aikuisten avustuksella mahdollisimman pian, jotta ne eivät kasvaisi ja siirtyisi kouluun. Tärkeä muistiohje on, että somessa sanotaan vain sellaisia asioita, jotka voidaan sanoa myös kasvotusten.
Kiusaamisen puuttumisen prosessi on kirjattu opetussuunnitelmaan liite 5 Kurinpito- ja turvaamistoimet Raahen opetustoimessa.